Een castingbureau kun je zien als een bemiddelaar tussen jou en een opdrachtgever. Opdrachtgevers die een model of modellen zoeken, benaderen een castingbureau dat, op basis van specifieke wensen van de klant, een voorselectie maakt. Als jij daar deel van uitmaakt, wordt je altijd van te voren opgebeld om te vragen of je beschikbaar bent op een bepaalde datum en of je die specifieke opdracht wilt uitvoeren of niet. Je bent dus niet verplicht om alle opdrachten aan te nemen die we je voorstellen. Uiteindelijk kiest de opdrachtgever welke gezichten het beste bij zijn ideeën passen.
Alle castingbureaus houden een deel van je verdiensten in als bemiddelingskosten. Dit is overigens het enige waaraan een bureau mag verdienen. Sommige castingbureaus vragen bijvoorbeeld ook inschrijfgeld, maar Dutch Casting Agency doet daar niet aan mee. Ook doen wij niet aan modellenopleidingen of dure fotosessies.
Opdrachtgevers krijgen vaak alleen foto's van je te zien. Al ben je nog zo geschikt voor de opdracht: als je foto's slecht of onduidelijk zijn, kiest de opdrachtgever waarschijnlijk toch niet voor je en gaat er een aantrekkelijke opdracht aan je neus voorbij.
Een opdrachtgever verwacht dat je eruit ziet zoals op de foto. Als dit niet meer zo is, loop je alsnog de kans een opdracht te verliezen. En dat is natuurlijk zonde. Daarnaast willen boekers niet het risico lopen een model naar een opdracht te sturen dat niet meer lijkt op de foto's.
Investeer alleen in foto's of eventueel een plaatsing op een internetsite. Maar betaal niet te veel geld voor foto's en betaal zeker niet voor de inschrijving bij een bureau.
Met onze algemene voorwaarden voor talenten ga je akkoord bij de laatste stap in het inschrijfformulier. Wil je ze graag nogmaals doornemen? Klik dan hier
Om je goed te presenteren bij onze klanten, moet je presentatiemateriaal up-to-date zijn. Knip je bijvoorbeeld je haar af, of ben je op een andere manier erg veranderd, zorg er dan voor dat wij zo snel mogelijk beschikken over recente, professionele foto's. Modellen met foto's van 3 of 4 jaar oud worden door ons niet meer voorgesteld! (Ook al vind je zelf dat je niets veranderd bent). Dus stuur zelf nieuwe foto's naar info@dutchcasting.nl of bel 020-420 38 21
Voor kinderen geldt: geregeld nieuwe, recente foto's sturen met daarop vermeld gewijzigde maten en lengte. Deze mogen ook zelfgemaakt zijn!
Als je verhuist of een nieuw (mobiel) telefoonnummer krijgt waar wij niet van op de hoogte zijn, dan kunnen wij je ook niet bereiken wanneer een opdrachtgever interesse in je toont. En dat betekent dat een mooie opdracht zo maar aan je neus voorbij kan gaan. Zorg er daarom altijd voor dat wij actuele gegevens van je hebben.
Vooral bij commercials wil een opdrachtgever je vaak eerst persoonlijk ontmoeten voordat hij zijn definitieve keuze maakt. Castings zijn altijd belangrijk: ook al ben je niet geboekt, de opdrachtgever heeft je wel gezien en dat vergroot je kans bij een volgende keer. Informeer bij elke casting welke kleding en make-up je het beste kunt dragen, of je
tekst moet leren, zodat je altijd goed voorbereid naar de casting gaat. Vergeet niet de draaidagen vrij te houden.
Een optie betekent dat een opdrachtgever geïnteresseerd is om je te boeken. Je kansen op een opdracht stijgen behoorlijk bij een optie maar het is nog steeds geen 100% zekerheid. De opdrachtgever geeft later via het castingbureau door of de boeking voor jou wel of
niet doorgaat. Bereikbaarheid is altijd belangrijk en bij een optie al helemaal. Ben je nu door omstandigheden toch moeilijk bereikbaar, bel dan zelf even naar ons om te checken of je optie is omgezet in een boeking, altijd binnen kantoortijden (van 9.00 - 18.00 uur).
Ben je geboekt voor een opdracht, zorg er dan altijd voor dat je op tijd bent! Zoek van tevoren uit hoe je er kunt komen, als je vragen hebt, bel dan het bureau. Voor reisinformatie kun je bellen naar: 0900-9292, de website www.9292ov.nl raadplegen, of kijk op Google Maps. En zorg er altijd voor dat je ons telefoonnummer bij je hebt, en eventueel dat van de klant. Mocht je onverwachts te laat dreigen te komen, dan kun je via ons in ieder geval de opdrachtgever daar van op de hoogte stellen.
Zorg er voor dat je er altijd representatief uitziet als je naar een casting of naar een opdracht gaat. Jij bent je eigen visitekaartje en je krijgt maar één kans voor een eerste indruk! Dus: gewassen haar, schone nagels ennette kleding. En dames, denk aan je oksels en je bikinilijn bij een badmode- of lingerieboeking. Voor mannen geldt: informeer even of je wel of nietgeschoren moet zijn. Verander nooit je uiterlijk (bijvoorbeeld door naar de
kapper te gaan) na een casting of voor een fotografie. Meld van te voren altijd aan je boeker eventuele schrammen, wondjes of andere veranderingen in je uiterlijk waar zij niet van op de hoogte is.
Sommige opdrachtgevers vragen of je zelf kleding mee kunt nemen. Soms is er een stylist aanwezig, maar vraag dit voor de zekerheid altijd aan het bureau. Kleding die je meeneemt moet uiteraard altijd schoon en gestreken zijn. Neem liever te veel dan te weinig mee en denk ook aan accessoires zoals panty's (2 paar), huidkleurig ondergoed, sjaaltjes, sokken, attachékoffer, horloges, tassen, riemen etc.
Als er een visagist aanwezig is, zorg er dan voor dat je zonder make-up op de locatie verschijnt, zodat ze niet eerst tijd kwijt is om alles er vanaf te halen. Is er geen visagist aanwezig, neem dan voldoende make-up mee, zodat je zelf je make-up kunt verzorgen en doe alvast thuis de basis op. Losse poeder is erg belangrijk (om glimmen tegen te gaan). Voor de heren: soms is het nodig om een baardje van een dag oud te laten staan. Neem
dan wel voor de zekerheid je scheerspullen mee. Let op: niet op elke locatie is elektriciteit aanwezig.
Bij elke boeking geldt: jij bent het visitekaartje van het bureau en bovenal van jezelf! Voorafgaand aan iedere opdracht geven we je door hoe lang het ongeveer gaat duren. Maar omdat opnametijden zich nou eenmaal moeilijk laten voorspellen, moet je er altijd rekening mee houden dat het uit kan lopen.Dus plan geen andere afspraken meteen na de aangegeven eindtijd.
Wanneer je op de set bent, denk dan aan de volgende punten:
Geef altijd binnen 24 uur na een opdracht aan ons door hoe lang je gewerkt hebt en wat je eventuele reiskosten zijn. Hoe sneller we een factuur aan de opdrachtgever kunnen sturen, hoe sneller ook jij het geld op je rekening krijgt. Maar houdt er wel rekening mee dat dit sowieso vaak twee tot drie maandenkan duren. En vergeet ook niet dat het bedrag dat je krijgt overgemaakt, een bruto bedrag is. (voor bijvoorbeeld fotografie of figuratie). Wanneer je een artistieke opdracht verricht, bijvoorbeeld als je een rol speelt in een commercial, dan mag je ons factureren als je een btw nummer hebt. Anders moet je fee verloond worden door een verloningsbureau.